maandag 7 april 2014

Norske byråkrati er en “hurra”krati


alkoholoven (2014)
Norge er et byråkratisk land. Egentlig den samme som Nederland, men her er det, contradictio in terminis, en rask byråkrati.
I tjue minutter en oppholdstillatelse hos politiet i Sortland og Mattilsynet (Noorse keuringsdienst van waren) vennligst og rask hjalp med meldeplikten…. med kaker.
Binnen 20 minuten een verblijfsvergunning en bij de keuringsdienst van Waren, waar ik mij moest melden kreeg ik niet alleen vriendelijk vlotte hulp maar ook gebak!
Naast dit soort formele zaken moet ik ook op voor een examen voor het schenken van alcohol bij het eten en voor een “serverings”examen. Voor die examens moet ik leren. En hoewel ik best veel gestudeerd  heb in het leven, is het niet zo mijn ding. Nu moest ik Noorse wetgeving eigen maken. Moeilijk he! Dacht ik ook. Maar het beetje verstand van wetgeving kwam ik een heel eind. Het blijkt snotverdikkeme makkelijker een Noorse wet te lezen dan een Nederlandse!
Dus niet alleen de noorse bureaucratie is niet verkeerd….. het taalgebruik is ook nog een voor eenvoudige boere(n)lullen als ik leesbaar. En dat, dat is fijn! Hoera!
 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten